Time changes

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Livet är bra orättvist

Av Natta - 31 maj 2011 20:44

Ingen behöver läsa detta, jag skriver det bara för att jag behöver få det ur mig.

I söndags, den 29e maj på morsdag förlorade min morbror kampen mot cancer.
För 4 år sedan så fick han diagnosen malignit melanom, hudcancer. Han genomgick operationer och blev efter några månader friskförklarad. Trots det så var han tvungen att komma på läkarbesök med jämna mellanrum för att se så att allt var bra.
   I slutet av mars i år så kom cancern tillbaka. Tumören var mer elakartad än tidigare och spred sig snabbt genom hans kropp. Under en månads tid var det som en berg och dalbana. Ena dagen så kunde han känna sig bättre och sedan mådde han obeskrivligt dåligt.
  En månad tog det. Allting gick så fort. Det är helt sjukt.
  Mamma och min moster var och besökte honom i lördags. Han ville ha sina systrar där även om han inte sa det. Fia, hans fru, har pratat med mamma varje dag. Hon lämnade aldrig hans sida. Mamma är glad att hon fick träffa honom en sista gång. Jag avundas henne det. Jag träffade honom sist i vintras.
   Idag så hölls det en minnesstund för honom. Så att vi fick säga farväl en sista gång.  Den hölls i ett litet kapell vid Karolinska. Det var litet och lugnt, man fick en viss sinnesro när man gick in där.
   Han låg på en bår mitt i rummet. Han såg så fridsam ut, som att han sov. Jag förväntade mig att han skulle sätta sig upp och  le mot alla. Men det kom ju aldrig.. Inte ett öga därinne var torrt. Min andra morbror bröt ihop fullständigt. Jag bröt ihop, jag klarade inte ens av att stå upp. Hela jag började skaka.

   Efter minnesstunden så åkte vi hem till Fia för en fika och prata minnen. Det var skönt att höra om alla knasiga saker han gjorde genom åren. Det är ett bra sätt att minnas honom.
En fin sak som Fia sa att när de firade 25 år tillsammans i november förra året så hade hon tvingat honom att skriva på ett kontrakt för ytterligare 25 år tillsammans. Så hon funderade på om hon kunde stämma honom för kontraktsbrott. Det var gulligt och ett fint minne. Synd att de inte få de 25 åren bara.

Det var inte hans tid. Han var alldeles för ung för att dö. Som Fia sade, det är fel generation.
  Han var minstingen i en syskonskara på 4. Av min mamma,moster och andra morbror så var han den som verkligen tog vara på livet och gjorde det mesta av det. Han och Fia var alltid ute och reste, dök och utforskade nya platser. På sommaren åkte de ut i skärgården med sin båt och bara njöt av livet.
  Trots att han gjort så mycket i sitt liv så hade han så mycket kvar att göra.


Det kommer att ta tid för mig att vänja mig vid att han är borta. Han kommer aldrig mer att komma förbi några dagar innan jul och lämna av julmust som han alltid gjort eller sitta vid julbordet och skämta eller visa oss bilder från deras senaste resa. Han kommer aldrig mer göra de roliga ljuden som fick mig att tjuta av skratt när jag var mindre.
Allt det känns så ofattbart.


Hans sista önskan var att få bli kremerad och få sin aska spridd över havet.
Jag kan inte tänka mig en bättre eller vackrare viloplats för honom. Han hörde hemma på havet med Fia och sin båt.


Vila i frid älskade morbror Rolf Rundqvist. Du är saknad av många och kommer aldrig att bli glömd. <3

 
 
Ingen bild

Kusinen Mia

31 maj 2011 22:51

Det känns skönt att få läsa det du skrivit.. tyvärr är vi syskon i min familj lite avsides på något vis. Vi delar sorgen fullt ut men samtidigt vid sidan om. Jag visste inte att det var minnesstund idag men fick höra att det varit. Pappa och Roffe var ju väldigt nära varandra och jag sörjer så med min pappa som mist sin bästa vän, han hann tyvärr inte hälsa på honom innan han gick bort.

Jag hade ingen egen stark relation till farbror Roffe, men jag har gillat honom mycket genom min uppväxt och uppskattat honom mycket vid de tillfällen vi faktiskt haft tillsammans. Jag minns bland annat hur fäst han blev vid Min hund Nero. Nero var med på båtfärd och Både Fia och Roffe blev helt tagna av hans charm.. sedan dess undrade han varje gång hur nero mådde. Men jag minns också hans roliga ljud och berättelser från alla resor. Pappa och roffe har ju många "rövarhistorier" tillsammans från yngre år också.. Många tankar går såklart också till Fia. Jag känner en tomhet inom mig trots att jag inte alls träffade Roffe ofta. Men vilken tomhet upplever då Fia... Självklart känner jag med mina två fastrar också.. och resten av alla nära..

Havet är verkligen hans plats på alla sätt..

Och.. så länge jorden är vår plats får vi ta hand om de vi har kvar här på bästa sätt

kram Nathalie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natta - 1 september 2011 23:13


Bloggpaus deluxe! Inte för att folk bryr sig om jag skriver här eller inte. Speciellt inte de senaste inläggen. Jag gick så långt ifrån mitt happy-go-lucky sätt som det går. Men nu är det ändring på det. Time changes! Jag mår lite bättre än tidigar...

Av Natta - 19 januari 2011 20:39

Godkväll kära dödliga och tomtar. Den här dagen har varit lång och jobbig med inslag av skratt. Morgonen bestod av beslutångest om ifall jag skulle ta en dusch eller inte. Slutade med att jag tog en dusch runt 10 i 7. Då brukar jag klä på mig och s...

Av Natta - 17 januari 2011 16:41

Folk klagar på för lite aktivitet här så jag slänger väl in ett inlägg. Sen jag skrev sist så har det inte hänt mycket, jullovet har kommit och gott utan några större händelser. Jag har för det mesta legat hemma och bara chillat galet. Nyårsafton v...

Av Natta - 22 december 2010 23:08

Idag fick jag äntligen jullov, woho! Avslutningen var tråkig, jag gillar inte att lyssna på folket som sjunger i aulan. Typ bara en massa ettor. Tyvärr men snubben som sjöng idag lät verkligen inte bra någonstans. Men tjejen som sjöng däremot.. Hon...

Av Natta - 20 december 2010 22:00

Den här dagen har varit en av de sämre på många sätt. Jag har varit för mig själv större delen av dagen eftersom att White inte kom till skolan. Jag är inte så mycket med resten av klassen..   På filosofin hade vi redovisningar. Inte kul, det är ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards